10.A Családtan tantárgy 64 óra
10.1.A tantárgytanításának célja:
A Családtantantárgy oktatásának célja,hogy széleskörűkorszerűéstársadalmiismeretek elsajátításával készítsefel atanulókat aszakmai életükbenelőfordulóaktuálishelytállásra(aktuálisfeladatokmegoldására).Legyenek képesek
felismerni a családok helyzetét, a család társadalmi szerepét és a családi
életciklus,valamint acsalád funkcióinak változását.Igazodjanakel acsaládésatársadalomkapcsolataiban,ismerjék acsaládokravonatkozó társadalmi
normákat.
10.2.Kapcsolódó közismereti, szakmai tartalmak
A családtan tantárgy kapcsolódik amagyar nyelv és irodalom, történelem,a társadalmiés állampolgári ismeretek, etikaműveltségterületek közismereti
tartalmaihoz, valamint a pedagógia, pszichológia szakmai tartalmakhoz.
10.3.Témakörök
10.3.1.A család 32 óra
Csoport (kiscsoport,formáliscsoport,informáliscsoport,elsődlegescsoport)
fogalma
Acsalád,mint atársadalmi kiscsoportok egyike(család,családtípusok,családmag, háztartás, családi szerepek változásai, a család funkciói)Azegyüttélés alternatívái
A család,mint gazdasági egység
A házasság intézményének alakulása
Családszociológiaaszociológiaegyik legfejlettebbága.Történeti családkutatásokHázastársi konfliktusok
Házasságkötések, válások okaiElméletek
AcsaládfejlődésevolucionistaelméleteA háztartások történeti változásaiEurópábanAcsalád funkcióiA szerelem és a szexualitás történeti változásai„Háború” a család körül, viták a család jövőjéről
A gyermekek helyzete a családban
Többgenerációskapcsolatok acsaládban
Nemzetközi tendenciák
Első házasságkötések ideje(életkorváltozásai)Házasságon kívül élőkSzületések számának tendenciái EurópábanVálási arányszámok Európában
Egyszemélyes háztartások (női – férfi szinglik)
„Másság” szerepe – egyneműek párkapcsolatai
Magyarországi helyzet
Háztartástípusok és háztartás nagyságok
Házasságkötések
Válások
Házasságon kívül születések
A családok életciklusának változásai
Párválasztás – házastársválasztás
A család funkcióinak változása
A családra vonatkozó társadalmi normák
Társadalompolitika
A magyar társadalom helyzete
Foglalkoztatottság, foglakoztatás politika
Családpolitika
Életszínvonal
A „jövő útja”
Magyarország Alaptörvénye/Alkotmánya
10.3.2. A családokat érintő társadalmi jelenségek 16 óra
Társadalmi jelenségek
Társadalmi rétegződés
Társadalmi szerkezet
Társadalmi egyenlőtlenség – egyenlőség
Szegénység
Háztartások jövedelmi viszonyai
Gazdaság – munkanélküliség – család alkalmazkodása a gazdasági nehézségekhez
Létminimum
Életmód, kultúra, szocializáció, társadalmi változások
Kisebbségek szerepe, helyzete
Az oktatás, nevelés – az iskola szerepe
Egyenlőtlenség és a szegénység okai (nemzetközi tendenciák)
Fejlett országok tendenciái
Fejlődő országok tendenciái
Magyarországi helyzet 1945 után
A rendszerváltás utáni tendenciák
A jóléti állam kiépülése
Város és egyéb településformák
Urbanizáció
Szuburbanizáció
Szegregáció
Életmód különbségek 83
Magyarországi helyzet
Késleltetett városfejlődés
Városhiányos településhálózat
Az életkörülmények különbségei
Budapest városökológiai övezetei
Hatásviszonyok
Oktatás
Alapfogalmak (nevelés, oktatás, képzés, emberi beruházás, a társadalom integrációja)
Elméletek (az iskola szerepe, kulturális tőke, genetikai öröklés hatásai)
Nemzetközi és hazai tendenciák
Az iskolai végzettség és az életpálya
A népesség iskolai végzettsége
Az oktatásból kimaradók helyzete
Felzárkóztatás
Magyarországi kisebbségek helyzete
Munkanélküliség – Devianciák – Életmód
Kultúra – szocializáció
Társadalmi mobilitás és vándorlás okai
Társadalmi mobilitás
Intergenerációs mobilitás
Intragenerációs mobilitás
Házassági mobilitás
Vándorlás (migráció)
Ingázás
Magyarországi helyzet
Kiemelt demográfiai csoportok: nők, idősek, fiatalok, gyerekek
A társadalmi megítélés (nem, életkor, faj, vallási) hovatartozás alapján
Férfiak és a nők közötti munkamegosztás
Az egyén életciklusának szakaszai
Nők hátrányos helyzete
Nyugdíjrendszer
Az ifjúság problémái
Gyerekek elszegényedése
Családpolitika
Diszkrimináció a munka világában
10.3.3. Segítő kapcsolat a családokhoz 16 óra
Segítő kapcsolat
A folyamat meghatározásának célja
Emberi szükségletek (MASLOW)
A segítő kapcsolat formái
A segítő kapcsolat – mentálhigiénés szerep 84
A segítő beszélgetés kerete
Pozitív értékek megerősítése
Személyes segítségnyújtás
Rendszeres kapcsolattartás a családdal
Együttműködés a család gondozásában az illetékes szakemberekkel
Megoldási, önsegítő lehetőségek megismertetése a családokkal
Koordináció a pedagógusokkal, egészségügyi és szociális szakemberekkel
Tájékoztat az esélyegyenlőség lehetőségeiről
11. Kommunikáció, kapcsolatépítés tantárgy 32 óra
11.1. A tantárgy tanításának célja
A képzést végzettek munkájához hozzátartozik az emberekkel való foglalkozás. Minden megnyilvánulásának fontos szerepe (jelentősége) van, ezért az a cél, hogy munkáját köz-megelégedettségre tudja végezni. A különböző szituációkban, az egyes feladatok végzése során megfelelő módon tudja kifejezni magát, akár szóban, akár írásban. Tudja a verbális és nonverbális kommunikációt alkalmazni munkája során. Legyen képes véleményének a közösségi normák szerinti megfogalmazására és kifejtésére, a vitákban álláspontjának megvédésére, egyszerű indoklásra és érvelésre. Legyen képes a keresőprogramok használatára, az információk
szűrésére és válogatására.
11.2. Kapcsolódó közismereti, szakmai tartalmak
A tantárgy kapcsolódik a magyar nyelv és irodalom, történelem, a társadalmi és állampolgári ismeretek, etika műveltségterületek közismereti tartalmaihoz, valamint a pedagógia és pszichológia tárgyak elméleti tartalmakhoz.
11.3. Témakörök
11.3.1. Kommunikáció 16 óra
A kommunikáció, mint egyetemes jelenség, az egész világ működésének alapja
A kommunikáció (közlésfolyamat) tényezői, alkotóelemei
A folyamat lényege üzenet vagy közlemény
Üzenet fogadása
A kialakult és a folyamatosan változó helyzet
A kommunikációs folyamat módszere
Zajforrások
A közlésfolyamat információelméleti modellje
A közlésfolyamat funkciói
Dinamikus funkció
Performatív funkció
Az eredményes közlésfolyamata feltételei
4É (érthető, értelmes, érdekes, értékes)
Technikai eszközök alkalmazása
Metakommunikáció
11.3.2. Viselkedéskultúra, konfliktuskezelés 16 óra
Emberi érintkezések történelme
Kapcsolatteremtés szabályai 87
Kapcsolatépítés, kapcsolattartás szabályai, elvárásai
Jogi normák
Társadalmi, erkölcsi kívánalmak
Távolsági zónák, térközök
Írásbeli, szóbeli közlések illemtana
A konfliktuskezelés fogalma, kialakulása, okai
Bizalomvesztés
Titoktartás megszegése
Szó és tett nincs egységben
Konfliktuskezelés módjai
A pedagógiai- és családsegítő munkában előfordul(hat)ó konfliktuslehetőségek és azok következményei
Alapelvek és betartásuk, betartatásuk (bizalom, megbízhatóság, kiszámítható reakciók, stabilitás)
12. Kommunikáció a gyakorlatban tantárgy 96 óra
12.1. A tantárgy tanításának célja
A tanulók a kommunikáció elméleti áttekintését követően lehetőséget kapnak a tanultak gyakorlati alkalmazására, az elsajátított ismeretek elmélyítésére. A tantárgy koncentráltan foglalkozik a különböző szituációkban, az egyes feladatok végzése során alkalmazandó megfelelő szóbeli és írásbeli kifejezésekkel. Segítséget nyújt a verbális és nonverbális kommunikáció alkalmazásához.
12.2. Kapcsolódó közismereti, szakmai tartalmak
A tantárgy kapcsolódik a magyar nyelv és irodalom, történelem, a társadalmi és állampolgári ismeretek, etika műveltségterületek közismereti tartalmaihoz, valamint a pedagógia és pszichológia tárgyak elméleti tartalmakhoz.
12.3. Témakörök
12.3.1. Kommunikáció gyakorlata 48 óra
A kommunikáció (közlésfolyamat) tényezői, alkotóelemei
Információforrások
Átvivő
A folyamat lényege üzenet vagy közlemény
Üzenet fogadása
A kialakult és a folyamatosan változó helyzet
A közlésfolyamat funkciói
Tájékoztató jellegű kommunikáció
A kommunikáció érzelmi funkciói
Dinamikus funkció
Performatív funkció
Poétikai funkció
4É (érthető, értelmes, érdekes, értékes)
Technikai eszközök alkalmazása
Metakommunikáció
A metakommunikációban szerepet játszó testrészek (arc, szem, kéz, kar, láb, fejgesztusok)
12.3.2. Viselkedéskultúra, konfliktuskezelés a gyakorlatban 48 óra
Kapcsolatteremtés szabályai
Kapcsolatépítés, kapcsolattartás szabályai, elvárásai
Bemutatkozás illemtana – az első benyomás jelentősége
Köszönési formák
Megszólítás
Társalgás, beszélgetés
Tárgyalási formák
Távolsági zónák, térközök
Telefonálás illemtana
Írásbeli, szóbeli közlések illemtana
Bizalmi légkör kialakítása
A pedagógiai és családsegítő munkatárs megnyilvánulásai
Szakmai protokoll
Bizalomvesztés
Titoktartás megszegése
Elhallgatás
Szó és tett nincs egységben
Megleckéztetés
Bírálat, helytelenítés
Megfélemlítés
Gúnyolódás
Konfliktuskezelés módjai
Személyiségi meghatározottság (problémamegoldó, kompromisszumkereső, versengő, elkerülő, alárendelődő)
A pedagógiai- és családsegítő munkában előfordul(hat)ó konfliktuslehetőségek és azok következményei
Alapelvek és betartásuk, betartatásuk (bizalom, megbízhatóság, kiszámítható reakciók, stabilitás)