13. Családpedagógia tantárgy 128 óra
13.1. A tantárgy tanításának célja:
A tanuló az itt elsajátított ismereteket eredményesen alkalmazza az illetékesség területén élők számára. Ez kiterjed a hétköznapi szociális és mentálhigiénés problémák illetve a krízishelyzetek megoldásában, az ilyen élethelyzetekhez vezető okok megelőzésében.
13.2. Kapcsolódó közismereti, szakmai tartalmak
A tantárgy kapcsolódik a magyar nyelv és irodalom, történelem, a társadalmi és állampolgári ismeretek, gazdasági ismeretek, etika, biológia - egészségtan műveltségterületek közismereti tartalmaihoz.
13.3. Témakörök
13.3.1. A család működési zavarai 64 óra
A családi, rokoni támogató rendszer (szociális háló) fogalma
A család, mint támogató rendszer, és mint problémaforrás jellemzői
Családon belüli kapcsolatok lazulása
Családon belüli erőszak
A családi önállóság hiánya
Sérült családok
A család és az iskola integrációjának problémái
A családi szerepek és a szerep-összeférhetetlenségek
A család, mint problémaforrás
Magányosság a családon belül
Egyszülős családok problémái
Családi és társadalmi minták diszharmóniája
Deviancia megjelenése
Anyagi lehetőségek szűkülése
Tartós munkanélküliség, fiatal munkanélküliek helyzete
Megváltozott munkaképesség
Tanulási feltételek romlása
A családi konfliktusok forrásai, azok okainak feltárása
Krízishelyzetek
Születési problémák
Örökbefogadás problémái
Veszélyeztetettség
Hátrányos helyzet
Kirekesztés
Tanulási nehézségek, gondok
Iskolakerülés
Családi reakciók az iskolakerülés során 97
Beilleszkedés zavarai
Fejlesztés szükségességének megismerése
Családi veszteségek fajtái és családi reakciók
Viselkedési gondok
Gyermekszegénység
Éhező gyermekek
A bűnözés útja
Roma gyerekek problémái
13.3.2. Szociális ellátások – Hálózati rendszer 32 óra
Szociális, életvezetési, mentálhigiénés lehetőségek értelmezése, felkutatása
Az egyes ellátásokhoz való hozzájutás feltételei
Elvált szülők egymáshoz és a gyermekekhez való viszonyának felmérése, családterápia kiválasztása
A család teherbíró képességének megismerése
Családi és iskolai integráció lehetőségeinek megismerése, megoldás keresése
A tanulási nehézségek felismerése, fejlesztési lehetőségek ismerete
Szülőktől való leválás szükségessége
Pénzbeli, természetbeni, stb. ellátásokhoz, továbbá szociális ellátásokhoz való hozzájutás esélyeinek felmérése
Pályázatfigyelés
Munkanélküliség
Adósságterhekre megoldás, enyhítés
Lakhatási problémák
Kilakoltatás, átmeneti elhelyezés
Személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatások
Szakosított szolgáltatások
Rendszeres, folyamatos kapcsolattartás
Országos és helyi (illetékességű) szolgáltató adatainak ismerete
Intézménytípusok ismerete
Nevelési – oktatási – pedagógiai szolgáltatók
Szociális szolgáltatók
Munkaügyi, foglalkoztatással kapcsolatos intézmények
Egészségügyi szolgáltatók
Rendőrség (bűnözés, közlekedés, DADA program)
Művelődésügyi szolgáltatók
Pénzügyi szolgáltatók
13.3.3. A „kilábalás” útja 32 óra
Tolerancia erősítése
Családi közösségfejlesztés 98
Egyéni és csoportprogramok
Családon belüli kapcsolatok erősítése
Családterápiák
Bizalmi légkör kialakítása
Konfliktuskezelő meditációs foglalkozások
Ép és sérült családok esélyegyenlőségének segítése
Deviáns jelenségek megelőzése
Korrepetálások szervezése, tanulásszervezés
Egész napos iskolai elhelyezés
Akciók figyelése (pl. Minden gyermek lakjon jól!)
Segítségnyújtás a fiatalok önállósulásához
Élethosszig tartó tanulás (Life Long Learning)
Pályaválasztás, továbbtanulás, képzés
Időgazdálkodásra nevelés
Nevelési hiányosságok pótlása
Karriertervezés segítése
Önéletrajz, pályázatírás
Álláskeresési technikák
Családi gazdálkodás szervezésének, tervezésének segítése
Rászoruló vidéki családok segítése (állatok, vetőmagok, stb. – mezőgazdasági tevékenység előmozdítása)
Növénytermesztés és állattenyésztési bemutató foglalkozások, betanítások szervezése az élelmiszer-önellátás céljából
Családi életvezetési gyakorlatok szervezése, lebonyolítása
Külföldi munkalehetőség keresésének segítése
Viselkedéskultúra, kommunikáció fejlesztése
14. Szervezési és ügyviteli ismeretek tantárgy 96 óra
14.1. A tantárgy tanításának célja
A tanulók olyan mélységű ismeretanyagot sajátítsanak el, amely az elintézendő munkák, feladatok megszervezéséhez, az önálló ügyintézés megvalósításához alapvetően szükséges. A megfelelő ügyintézéshez, a kapcsolattartáshoz elengedhetetlenül szükséges a szóbeli, írásbeli kommunikáció, az iratismeret, az iratok kezelésében szerzett tapasztalat, valamint további ügyviteli területeken való jártasság. A tanulók ismerjék meg a hivatalos levelezés szabályait. Legyenek képesek önállóan különböző iratokat készíteni (kérvény, kérelem, hivatalos levél, stb.)
14.2. Kapcsolódó közismereti, szakmai tartalmak
A tantárgy kapcsolódik a magyar nyelv és irodalom, történelem, a társadalmi és állampolgári ismeretek, gazdasági ismeretek, informatika műveltségterületek közismereti tartalmaihoz.
14.3. Témakörök
14.3.1. A munkavégzés során kezelt dokumentumok 48 óra
Dokumentumok, iratok fajtái
A levelezés (hagyományos és digitális) rendszerezésének, iktatásának menete, szabályai
Iratkezelés – iratkezeléshez használt eszközök
Postabontás, iktatás, iratok tárolása, őrzése 101
Iratok selejtezésének szabályai
Levelezés
A levelek formai követelményei (fejrész, főrész, záró rész)
Címlisták
Hivatalos levelek elkészítésének hagyományos és elektronikus szabályai
A levelek tartalmi elemei
Kérvény, kérelem
Értesítés, szerződés, megrendelés, fellebbezés, idézés
Körlevél
Szabálysértési ügyek iratai
Anyakönyvi ügyek iratai
Elektronikus levelezés, E-mail küldés, fogadás, csatolt állomány küldése
Internet, intranet használata
Bizonylatkezelés általános szabályai
Bizonylat fogalma
Bizonylati elv, bizonylati rend, bizonylati fegyelem
Bizonylatok csoportosítása (külső bizonylatok, belső bizonylatok)
Rendeltetési helyük szerint (elsődleges, másodlagos, összesítő bizonylatok)
Ellátmányfelvétel, elszámolások
14.3.2. Szervezés, ügyintézés 48 óra
Intézményi adminisztráció
Intézményi nyilvántartások
Adatvédelmi kötelezettség
Adatbázisok felkutatása, használata
Értesítés, meghívó, határozat levelezési szabályai, fogalmazási és szerkesztési követelményei
Irodatechnikai eszközök fajtái, kezelésük
Munkához szükséges nyomtatványok űrlapok beszerzése, pótlása
Adatgyűjtés
Belső iratok készítése (emlékeztető, feljegyzés, körlevél, meghívó)
Küldemények érkeztetése, postabontás, iktatás
Üzenetfelvétel, továbbítás
Internetes információkezelés
Önálló fogalmazás, hivatalos levél készítése
Körtelefon
Ünnepi alkalmak szervezése
Szülői értekezletek, szülői fórumok, fogadóórák, nyílt napok szervezése
Hivatalos ügyintézés (hatóságok, közigazgatás)
Napi/heti jelentést készítése